Постоянные читатели

воскресенье, 14 января 2018 г.

ПОБИТТЯ НЕМОВЛЯТ

Відповіді священнослужителя

ПОБИТТЯ НЕМОВЛЯТ

Запитання: Починаючи з 1990 року, з моменту коли я вперше прочитав Євангеліє, при згадуванні про побитих за наказом Ірода немовлят до 2-х років у мене виникають певні сумніви щодо достовірності цієї події. Чи насправді у Віфлеємі і його околицях (які там «околиці» у невеличкого містечка, в якому й сьогодні живе усього-то близько 15000!) було 14000 немовлят?

Відповідь: Євангеліє, як і усе Святе Письмо, книга насамперед духовна, а не історична. Тож трактувати означені події необхідно у першу чергу по духу, а не по букві.

Основний метод каппадокійської школи богослів’я, висловлений святим Григорієм Богословом, є “Крізь букву проникай у внутрішнє”. Не відкидаючи, звичайно, і букви там, де вона не протирічить духу (і духу історичної правди зокрема). У даному випадку таке протиріччя, здавалося б має місце. Але я не був би настільки категоричним, бо ж у Євангелії не сказано, що вбито було саме 14000 немовлят (ця цифра потрапила у церковні календарі зовсім з інших джерел), і у такому випадку події й по букві є цілком вірогідними. Однак, як навчає святий Кирило Олександрійський, “Відсічи непотрібність історії і зніми ніби деревину букви, та дійди до самої серцевини рослини, тобто ретельно досліди внутрішній плід заповіданого, і використай в їжу…”

Буквальні події у Біблії завжди є тінню духовних речей. Про що ж розповідає, і чому навчає нас внутрішній, духовно-символічний зміст означеного уривка? Чим є побиття Віфлеємських немовлят по-духу?

А по-духу Ірод (ім’я перекладається як “Слава шкіри”) – суть символ прийшлого, чужинського фарисейства, яке взяло собі владу й панує у Божих домах і сьогодні (Цар Ірод – ідумеянин, тобто чужинець. Саме він, син ідумейського сановника, при підтримці римлян “відняв берло від Юди” (див. Буття, 49 розділ, 10 вірш), захопивши владу в Юдеї). Це дух гордині і лицемірства, насильства і користолюбства – шкурні інтереси, світські засади які увійшли у церковне життя, і які царюють на “троні юдейському”, всілися на “сидінні Мойсеєвім”.
На особистісному ж рівні – це сумнів, недовірство та безнадійність наші, які “царюють”, які не вмерли іще в нашому розумі. Які не скинені іще з неба розуміння нашого і шукають, переслідують не зміцнену іще, потребуючу захисних пелен новонароджену смиренну віру нашу, щоб погубити її.

“Віфлеєм” (єврейською Бет-Лехем – “Місто хліба”) – духовно це церква, громади народу віри, в яких заховується “хліб” слова Божого.

“Немовлята” – тут немовлята у вірі (Як каже апостол: “Вам час вже бути учителями, а ви все ще п’єте молочко…”).

І побиває фарисейство, ретроградство, релігійний консерватизм отих “немовлят” у вірі мечем насильства й користолюбства. Побиває й донині…

З книги "Смак благодаті" (єпископ Олег Ведмеденко).
Книга в електронному вигляді тут: http://vedmedenko.org.ua/books.php


Комментариев нет:

Отправить комментарий